Article

13.10.2022

Sylphar, Lansweeper en Qover winnen Private Equity Awards in 2022

Op 12 oktober werden de winnende bedrijven door onze bank en de Belgian Venture Capital & Private Equity Association in de kijker gezet. Met de steun van private equity legden ze alle drie een opmerkelijk groeitraject af.

De winnaars van de Private Equity Awards 2022 zijn bekend. Het was al de vijfde keer dat BNP Paribas Fortis dit event organiseerde samen met de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA). Naast een bekroning van Belgische groeibedrijven is dit een mooie gelegenheid om de meerwaarde van durfkapitaalinvesteerders in de verf te zetten voor zowel startende, snelgroeiende als mature bedrijven.

En de winaars zijn …

De drie winnaars werden geselecteerd uit negen genomineerden onderverdeeld in drie awardcategorieën: Venture capital, Growth en Buy-out bedrijf van het jaar.

Qover werd verkozen tot ‘Venture Company of the Year’. Deze award beloont jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of dienst ontwikkelen en op de markt brengen.

Qover stelt elk digitaal bedrijf in staat om verzekeringen in te bedden in zijn waardepropositie. Het bedrijf bouwde een techplatform dat elk verzekeringsproduct in een paar dagen in elke markt, in elke taal en in elke munteenheid kan lanceren. Het bedrijf is klaar om internationaal op te schalen en werd geloofd om zijn innovatieve en disruptieve bedrijfsmodel.

Lansweeper sleepte de titel van ‘Growth Company of the Year‘ in de wacht. Deze categorie omvat ondernemingen die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of acquisities. Ze brengen een financiële partner aan boord die geen controle beoogt.

Lansweeper is een IT Asset Management-platformprovider die bedrijven helpt hun IT-apparaten en netwerk beter te begrijpen, te beschermen en centraal te beheren. Het bedrijf ontwikkelde een softwareplatform om alle soorten technologiemiddelen, geïnstalleerde software en gebruikers te inventariseren. Naast het neerzetten van een uitstekend financieel track record, slaagde het bedrijf erin om internationaal een stevige voet aan de grond te krijgen.

Sylphar won in de categorie ‘Buy-out Company of the Year’. Dit zijn ondernemingen die groei realiseren via een betrokken management en gesteund door een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.

Sylphar ontwikkelt en verpakt wereldwijd innovatieve en consumentvriendelijke OTC-producten. Dat zijn medicijnen die rechtstreeks aan de consument verkocht worden zonder tussenkomst van een arts. Denk aan tandbleekproducten en huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten. Hun spectaculaire digitale transformatie van het verkoopproces, een sterke internationale expansie en een snelle productontwikkeling gaven de doorslag.

"Private equity is een financieringsinstrument dat perfect geschikt is om innovatie en duurzame groei te stimuleren. De drie verdiende winnaars bewijzen dat stuk voor stuk", zegt Raf Moons, Head of BNP Paribas Fortis Private Equity.

Meer weten Private Equity bij BNP Paribas Fortis.

Bron: Persbericht 

Article

22.09.2022

Wie wint dit jaar een Private Equity Award?

Op 12 oktober 2022 worden de Private Equity Awards uitgereikt. Samen met de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA) organiseren we dit event al voor de vijfde keer. Ontdek de negen genomineerden.

De Private Equity Awards belonen Belgische bedrijven die in hun groei en ontwikkeling ondersteund worden door een private-equity- of venture-capital-investeerder. Het is al de vijfde keer dat de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA) en BNP Paribas Fortis deze prestigieuze prijsuitreiking organiseren.

De negen finalisten werden genomineerd op basis van criteria zoals duurzame groei, authentiek leiderschap en actief aandeelhouderschap. Ze zijn onderverdeeld in drie awardcategorieën: Venture capital, Growth en Buy-out bedrijf van het jaar. We stellen ze kort aan u voor.

Venture company of the year

Dit zijn jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of dienst ontwikkelen en op de markt brengen.
  • Aerospacelab
    Aerospacelab is een innovatieve scale-up gespecialiseerd in satellietplatformen en informatie verkregen op basis van geospatiale technologie. Het bedrijf ontwerpt, produceert en exploiteert een constellatie van satellieten voor detectie op afstand en verzamelt zo nuttige informatie.
  • Precirix
    Precirix is een biofarmaceutisch bedrijf en een spin-off van de VUB. Het legt zich toe op de verlenging en verbetering van het leven van kankerpatiënten door precisieradiofarmaceutica te ontwerpen en te ontwikkelen.
  • Qover
    Qover stelt elk digitaal bedrijf in staat om verzekeringen in te bedden in zijn waardepropositie. Het bedrijf bouwde een techplatform dat elk verzekeringsproduct in een paar dagen in elke markt, in elke taal en in elke munteenheid kan lanceren.

Growth company of the year

Dit zijn ondernemingen die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of acquisities. Ze brengen een financiële partner aan boord die geen controle beoogt.
  • Efficy
    Efficy biedt een complete en sterk aanpasbare SaaS (Software as a Service) CRM-oplossing (Customer Relationship Management) aan. Het bedrijf wil zijn omvang met vijf vermenigvuldigen tot 5% van de onafhankelijke CRM-markt in Europa, binnen vijf jaar.
  • Fedrus International
    Fedrus International is een internationale bouwmaterialengroep die actief is in de productie en distributie van dak- en gevelmaterialen en diensten met een focus op EPDM-rubber en zink. Het bedrijf wil de voorkeurspartner zijn van professionals dankzij een hoge kwaliteitsstandaard en een grote innovatiezin.
  • Lansweeper
    Lansweeper is een IT Asset Management-platformprovider die bedrijven helpt hun IT-apparaten en netwerk beter te begrijpen, te beschermen en centraal te beheren. Het bedrijf ontwikkelde een softwareplatform om alle soorten technologiemiddelen, geïnstalleerde software en gebruikers te inventariseren.

Buy-out company of the year

Deze ondernemingen realiseren groei via een betrokken management en met de steun van een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.
  • Baobab Collection
    Baobab Collection biedt diffusers en kaarsen aan, gemaakt van handgeblazen glas of metaal bekleed met kostbaar leer. Het Belgische merk blijft trouw aan zijn waarden van vakmanschap en uitmuntendheid door Europese expertise en ambachtslieden te ondersteunen.
  • Sylphar
    Sylphar ontwikkelt en verpakt wereldwijd innovatieve en consumentvriendelijke OTC-producten. Dat zijn medicijnen die rechtstreeks aan de consument verkocht worden zonder tussenkomst van een arts. Denk aan tandbleekproducten en huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten.
  • House of HR
    House of HR is een toonaangevende Europese hr-dienstverlener die zich richt op Specialised Talent Solutions en Engineering & Consulting. Hun doel is om talenten en dromen van mensen te verbinden met succesvolle bedrijven.

Innovatie en duurzame groei stimuleren

"Private equity is een financieringsinstrument dat perfect geschikt is om innovatie en duurzame groei te stimuleren. Dat vertaalt zich in een sterke groei. Private equity is immers meer dan kapitaal aanbrengen. Durfkapitaalinvesteerders delen ook kennis en bieden hun netwerk aan, wat heel wat deuren opent. Alle genomineerden zijn terechte kanshebbers. Ik ben zeer benieuwd welk bedrijven met een award naar huis gaan", zegt Raf Moons, Head of BNP Paribas Fortis Private Equity.

Meer weten Private Equity bij BNP Paribas Fortis.

Bron: Persbericht BVA

Article

09.05.2016

Private equity: een vlag die vele ladingen dekt

Private equity kan ook voor kmo’s een handige manier zijn om het eigen vermogen te versterken en verdere groei te financieren. Hoe trekt u private equity-investeerders aan? En hoe gaan ze te werk?

Welke investeringstechnieken gaan er precies achter deze term schuil en in welke gevallen worden ze gebruikt?

Private equity

Private Equity is een instrument waarbij FPE, alleen of samen met ander investeerders, een aandelenbelang verwerft in een onderneming. Het gaat niet om een passieve investering, maar om actief aandeelhouderschap: bedoeling is een partnership op (middel)lange termijn aan te gaan. Concreet betekent dit dat FPE als minderheidsaandeelhouder vertegenwoordigd is in de Raad van Bestuur en van daaruit de onderneming strategisch en financieel mee begeleidt en/of verder professionaliseert.

Na enkele jaren stapt FPE weer uit de onderneming. Hoe dat precies gebeurt, wordt in overleg met de medeaandeelhouder(s) bepaald. Zij kunnen het belang bijvoorbeeld overkopen, maar FPE kan het evengoed doorverkopen aan een andere private equity-investeerder of een industriële speler.

Een onderneming kan om diverse redenen beslissen om op deze manier extra kapitaal aan te trekken. Een vaak voorkomende motivatie is de financiering van groei via schaalvergroting, internationalisering of overnames. Het voordeel van een beroep te doen op private equity is dat er geen nieuwe privémiddelen dienen ingebracht te worden of te veel schuldfinanciering aangegaan. Andere mogelijkheden zijn bedrijfsoverdracht of een al dan niet gedeeltelijke uitkoop van familiale of minder actieve aandeelhouders.

Venture capital

 Venture capital, ook durfkapitaal genoemd, is een vorm van private equity die zich toespitst op de financiering van jonge, hoogtechnologische ondernemingen. Het gaat in hoofdzaak om innovatieve starters met veelbelovende groeiperspectieven. FPE verstrekt voornamelijk venture capital via investeringen in universitaire durfkapitaalfondsen.

Mezzaninefinanciering

 Een mezzaninefinanciering, of ‘quasi-kapitaal’, is een achtergestelde lening op lange termijn waarbij de onderneming geen tussentijdse aflossingen dient te voorzien – de terugbetaling gebeurt in één keer (‘bullet’). Deze factoren maken een mezzaninefinanciering risicovoller en daardoor duurder dan een klassieke lening met een kortere looptijd, aflossingsschema en zekerheden.

De onderneming moet wel voldoende rendement en liquiditeiten genereren om de rentekosten te kunnen dragen. De totale vergoeding bestaat meestal uit een combinatie van volgende elementen:

  • Cash interest: interest die op regelmatige tijdstippen tijdens de looptijd wordt betaald;
  • ‘Payment in kind’ (PIK) interest: gekapitaliseerde interest die niet tijdens de looptijd in cash wordt betaald, maar aan het terug te betalen kapitaal wordt toegevoegd en dus samen met de hoofdsom wordt afgelost;
  • Warrant: een instrument dat de verstrekker van de mezzaninefinanciering het recht geeft om later een klein percentage van het aandelenkapitaal te verwerven. Op die manier kan de verstrekker meegenieten van een variabele vergoeding.

De precieze verhouding tussen deze elementen hangt af van de aard van de onderneming, haar toekomstplannen en de afspraken die ze maakt met de financier. Zo zal een bedrijf dat veel liquiditeiten genereert een hogere cash interest aankunnen, terwijl een onderneming met een grote behoefte aan werkkapitaal eerder zal kiezen voor een hogere PIK-interest of meer warrants.

Mezzaninefinanciering is een vaak gebruikt instrument voor ondernemingen die geconfronteerd worden met een ‘financing gap’: een investeringsbehoefte die niet volledig met kapitaal of klassieke schuldfinanciering kan worden gedekt. Een onderneming kan ook voor deze financieringsvorm kiezen als er geen behoefte is aan een externe kapitaalinbreng, bijvoorbeeld omdat er voldoende eigen vermogen aanwezig is of men het kapitaal liever niet wil openstellen voor nieuwe aandeelhouders.

Article

20.12.2024

Arval: uw mobiliteit in 2025

Corporate Sales Director Laurent Mélignon van Arval, marktleider in full-service-autoleasing en nieuwe mobiliteitsoplossingen, kijkt in de toekomst. Wat brengt 2025 voor de sector en uw mobiliteit?

Arval is een onderdeel van de Commercial, Personal Banking & Services-afdeling binnen de BNP Paribas-groep. Het speelt als marktleider een sleutelrol in het aanbieden van full-service-autoleasing en nieuwe mobiliteitsoplossingen. Vanuit die positie zit Laurent Mélignon, Corporate Sales Director van Arval, op de geknipte stoel om te kijken wat 2025 zal brengen.

Arval leidt een sector waarin heel wat in beweging is: de manier waarop ondernemingen en privépersonen over mobiliteit denken en ermee omgaan, is allang niet meer klassiek te noemen. Mélignon ziet daar verschillende oorzaken voor: “In ons land is, ten eerste, de fiscaliteit de motor van veel veranderingsprocessen. Die fiscaliteit is gelinkt aan loonkost: veel ondernemingen zien bedrijfswagens als een fiscaalvriendelijk alternatief om de verloning te maximaliseren die ze aan hun personeel gunnen. Het personeel, op zijn beurt, ervaart het als een manier om met échte, tastbare zaken vergoed te worden, zonder dat de fiscus hen daarvoor extra viseert. In die geest evolueert het fiscale kader ook in het komende jaar volop mee met de evolutie van onze maatschappij. Het federale mobiliteitsbudget en de fietsvergoeding, bijvoorbeeld, of een heel aantal opties als het cafetariaplan of het flex-incomeplan: het zijn maar enkele mogelijkheden waarmee ondernemingen hun loonpakket kunnen inzetten om medewerkers te motiveren.”

Maar de Corporate Sales Director van Arval ziet nog meer motoren van verandering rond mobiliteit. Mélignon: “Ook onze hele mobiliteitscultuur is aan het veranderen – een trend die zich in 2025 zéker zal doorzetten. De jonge generatie is veel minder gehecht aan de status waarvoor de firmawagen jarenlang heeft gestaan. Ze springen met evenveel plezier op de fiets, de bus of in de deelauto – afhankelijk, natuurlijk, van waar de onderneming is gevestigd. Tot slot zijn er ook nog macro-economische elementen die de verandering aandrijven. Dan heb ik het over het toenemende verkeersinfarct waarmee veel steden kampen, maar ook over het groeiende bewustzijn van heel veel mensen en economische spelers binnen de energietransitie. Stilaan worden we ons allemaal bewust van de nood aan groene verandering en andere mobiliteitskeuzes. Daar is allang geen twijfel meer over.”

Flexibele complexiteit

De mobiliteitsmix zal in de toekomst alleen nog maar sterker worden. Mélignon: “Daar zit een groot deel van onze missie: het zijn en blijven van een one-stop-shop, die aan ondernemingen de mogelijkheid biedt om in termen van flexibele verloning te denken. Een nieuwe werknemer, bijvoorbeeld een vrijgezel zonder gezin, heeft andere mobiliteitsnoden dan zijn of haar collega, een vrouw of man met twee kinderen en een eigen huis op het platteland of in de stad. Nu die nood almaar sterker en meer ingeburgerd wordt, vormt Arval de ideale partner om ondernemingen te voorzien van kennis en ontzorging ter zake. Wij maken het mogelijk voor werkgevers om flexibiliteit aan te bieden, door de bijgaande complexiteit voor onze rekening te nemen.”

Positieve mindset

Mélignon ziet in 2025 de omslag naar elektrische mobiliteit op volle kracht verdergaan: “Als ik kijk naar de ondernemingen, zie ik dat 80% van alle nieuwe bestellingen elektrisch is. In vergelijking met de particuliere markt, is dat enorm: daar raken we niet eens aan 20%. De elektrificatie van de Belgische vloot wordt dus voornamelijk door de ondernemingen voortgestuwd. Ik zie dat er op dit moment al aankondigingen en initiatieven zijn om het federale mobiliteitsbudget nog licht aan te passen en te verfijnen. Het zou dus kunnen dat we de komende maanden meer en meer mensen zien die hun bedrijfswagen laten staan en in dat bijgestuurde budget stappen. Ook daar wil Arval klaarstaan met een positieve mindset en heel wat knowhow, in onze rol van ‘full mobility provider’.”

Kantelpunt

Het langverwachte kantelpunt naar elektrische mobiliteit, waar de markt al zo lang op zit te wachten, zal volgens Mélignon ook gevolgen hebben voor ondernemingen. Mélignon: “We mogen in 2025 inderdaad een pak meer betaalbare modellen verwachten. Elektrisch rijden zal niet langer enkel voor de ‘happy few’ zijn. Dat is goed voor de particuliere markt, maar ook ondernemingen krijgen daardoor meer mogelijkheden. Bovendien verwacht ik dat wagens met verbrandingsmotor in prijs zullen stijgen. We krijgen die feedback vaak uit de hoek van de constructeurs. Die moeten, als gevolg van de CAFE-normen (Corporate Average Fuel Economy) die hun CO2-uitstoot reguleren, binnenkort enorme boetes betalen als ze die normen niet halen. Het is dus in hun voordeel om de markt richting elektrisch te sturen. Zij zullen hun productiecapaciteit daaraan ook aanpassen: productie na bestelling, in plaats van grote voorraden aan te leggen, wordt vanaf volgend jaar de norm in de sector.”

Toekomstscenario

Tot slot: als leasingmaatschappij ziet Arval de markt in de nabije toekomst ook opengaan richting kleinere en middelgrote ondernemingen, en richting particuliere klanten. Mélignon: “De verandering van de markt zal er volgens ons voor zorgen dat veel ondernemingen, die nu nog kiezen voor de aankoop of financiële leasing van firmawagens, zullen opteren voor operationele leasing. Daarbij zullen ze het risico rond bijvoorbeeld restwaarde aan ons uitbesteden. We vervullen daar onze rol van marktleider ten volle: wij zien dat als een scenario voor de nabije toekomst, waarop we ons nu al volop aan het voorbereiden zijn.”

Article

16.12.2024

“De digitale kloof blijft hardnekkig”

“Niet alleen ouderen, maar ook jongeren en werkenden missen digitale vaardigheden”, zegt Linde Verheyden, Director Public Affairs bij BNP Paribas Fortis en voorzitter van DigitAll.

Ondanks de groeiende digitalisering blijven veel mensen achter. In België loopt 40% van de bevolking tussen 16 en 74 jaar het risico op digitale uitsluiting. Hoewel ouderen vaak als de meest kwetsbare groep worden gezien, blijkt dat ook jongeren het digitaal moeilijk hebben. Bij jongeren tussen 16 en 24 jaar heeft bijna een derde zwakke digitale vaardigheden, met een piek van 52% bij jongeren met een laag diploma.

Dat zijn best verrassende cijfers. Jongeren groeien toch op met digitale tools?

“Mensen denken vaak dat jongeren ‘digital natives’ zijn omdat ze handig zijn met sociale media. Maar een TikTok-filmpje maken of scrollen op Instagram betekent nog niet dat je online kan bankieren of een sollicitatieformulier kan invullen.”

Ook armoede speelt een grote rol bij de digitale kloof.

“Absoluut. Voor 25% van mensen in armoede is een smartphone het enige digitale toestel dat ze hebben. Hoewel dat een basisvorm van toegang biedt, is een smartphone vaak ongeschikt voor belangrijke taken zoals het opstellen van een cv of het indienen van een belastingaangifte. Zonder een computer of stabiel internet blijven veel digitale deuren gesloten.”

Wat zijn nog meer redenen voor die digitale kloof?

“Vaak missen mensen de nodige digitale skills. Ze hebben nooit basisvaardigheden geleerd zoals een zoekmachine gebruiken, een bijlage toevoegen aan een e-mail of een app downloaden. Zonder die kennis wordt de digitale wereld ontoegankelijk. En dan is er nog digitale stress. Angst om fouten te maken, gehackt te worden of privacy te verliezen houdt velen tegen. Zelfs als de vaardigheden er zijn, kiezen sommigen er bewust voor om geen gebruik te maken van digitale diensten. Technologie roept bij hen wantrouwen en onrust op en dat zorgt voor een belangrijke barrière.”

Welke rol kunnen bedrijven spelen om die kloof te dichten?

“Bedrijven kunnen een sleutelrol spelen op verschillende vlakken. Het is niet alleen een sociaal probleem, maar ook een economische uitdaging. Minder digitale mensen zijn vandaag zowel klanten als potentiële werknemers. Daar als bedrijf bewust van zijn, is de belangrijkste eerste stap. Maar ook werknemers ondersteunen is nodig. De medewerkers van de groendienst in Gent kregen bijvoorbeeld een opleiding om hun belastingaangifte online in te vullen. Dergelijke initiatieven geven mensen praktische vaardigheden én zelfvertrouwen. En tot slot moeten bedrijven een digitale check doen. Meten is weten. Het is niet omdat iemand dagelijks met een laptop werkt, dat die persoon digitaal vaardig is.”

Wat doet BNP Paribas Fortis concreet om digitale inclusie te bevorderen?

“Er lopen verschillende initiatieven. In 2020 hebben we DigitAll opgericht, een platform om kennis en ‘best practices’ te delen rond digitale inclusie. Vandaag brengen we meer dan 130 organisaties samen. DigitAll ontwikkelde bijvoorbeeld een checklist waarmee bedrijven kunnen testen hoe toegankelijk hun apps en websites zijn. Een eenvoudige interface kan voor mensen met zwakkere digitale vaardigheden het verschil maken tussen meedoen of afhaken. Sinds 2021 ondersteunt de bank ook een leerstoel aan de VUB die de link tussen digitale inclusie en mensenrechten onderzoekt.”

Hoe belangrijk zijn tools in dit verhaal?

“Gebruiksvriendelijke tools zijn een must. Zo werken wij samen met Emporia, een fabrikant van gebruiksvriendelijke smartphones voor minder digitaal vaardige gebruikers. Bij klanten die zo’n smartphone aankopen, installeren we vooraf onze app.”

Digitale stress kwam al aan bod, hoe vang je dat op?

“Via bewustwordingscampagnes. We willen dat onze klanten onze tools met vertrouwen gebruiken. De bank heeft ook oog voor digitaal minder vaardige klanten. Dankzij ons partnership met bpost kunnen alle klanten terecht in het postkantoor van hun dorp voor alle basisbankverrichtingen.”

Bedrijven hebben er dus alle belang bij om digitale inclusie te bevorderen?

“Zo is dat. Digitale inclusie vraagt een blijvende inspanning, ook van overheden en onderwijsinstellingen. Niemand mag achterblijven. Bedrijven die nu actie ondernemen, werken niet alleen mee aan een betere samenleving, maar ook aan hun eigen toekomst in een wereld die steeds digitaler wordt.”

“Zonder gedegen digitale vaardigheden blijven veel digitale deuren gesloten.”
“Een eenvoudige interface kan voor mensen met zwakkere digitale vaardigheden het verschil maken tussen meedoen of afhaken.”
“Beperkte digitale vaardigheden blijven een barrière voor het dichten van de digitale kloof.”

Linde Verheyden, Director Public Affairs bij BNP Paribas Fortis en voorzitter van DigitAll

Discover More

Contact
Top